Na alweer een zalig ontbijt vragen we aan de receptie hoe we het vlotst in de Belèmwijk geraken. De gids van gisteren verelde ons namelijk dat we er met de trein in 7 min. naartoe konden en dat dit een betere optie was dan de tram of bus. Maar aangezien het zondag is raadt de dame aan de receptie ons de trein af... ze rijden vandaag namelijk praktisch niet.
De tram dan maar... die doet er 45 min. over en het is duidelijk dat we niet de enige zijn voor wie het vandaag Belémdag is. De tram zit barstensvol.
Monsteiro do Jeronimos is onze eerste POI vandaag... het is vandaag de eerste zondag van de maand en zoals in vele grootsteden zijn bepaalde musea en monumenten vandaag gratis te bezoeken... en dat zullen we geweten hebben. Er staat een wachtrij van pakweg 200m voor de ingang.
We laten ons hierdoor niet afschrikken en schuiven netjes mee aan. Geloof het of niet... nog geen 20 minuten later staan we al in dit prachtige klooster.
Volgende voorziene stop, de kerk die bij het klooster hoort, maar aangezien daar ook een rij van een paar honderd meter staat en er een kerkdienst start waardoor er slechts een 6 tal mensen per keer binnen mogen, beslissen we om dit toch niet te doen en richting Torre de Belém te stappen. We wandelen langs de "kade" bewonderen het monument dat opgericht werd voor alle Portugese ontdekkingsreizigers en houden even halt in één van de hippe bars. :)
De torre de Belém bezoeken blijkt een must te zijn dus wandelen we rustig verder. Ook hier één grote mensenmassa... zover het oog reikt.
Helaas gaat het hier helemaal niet vooruit... we schuiven 1u30 in de zengende zon aan en mogen dan eindelijk voet zetten in de befaamde toren. Echt wauw vinden we dit niet dus na een 5-tal minuutjes stappen we verder naar de ingang van de volgende verdieping en ... daar worden we opnieuw staande gehouden. Dit gaat gepaard met heel wat gejoel en boe-geroep wat het gezicht van de toezichtster er alleen maar donkerder op maakt. Een half uur later mogen we dan eindelijk "dé toren" beklimmen. Eerlijk gezegd... a big waste of time!
Op de terugweg naar de tramhalte merken we dat we de kerk van het klooster onmiddellijk binnen kunnen stappen, geen wachtenden meer! Woehoe!
We zijn net de kerk binnen als we één van de security mensen horen zeggen "I'm sorry, it's closed". Dubbel luck dus. Hahaha...
Vasco Da Gama ligt hier begraven.
Terug in het hotel genieten we van een aperitiefje en 's avonds gaan we eten in "Sea me" (zie leuke adresjes voor meer info)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten